Av Henning Jarle Mathiassen

Svein Arne Hansen var kjent som både handler og samler av norske frimerker og brev. At han hadde samlert seg en stor samling av norsk luftpost var kanskje ikke alle klar over, men for dem som tilhørte et lite – men entusiastisk miljø av luftpostsamlere – sto Svein Arne fram som en av de store.

Sammen med Finn Aune satte han for noen år siden i gang et storstilt arbeid med å katalogisere norsk luftpost. Etter Svein Arne Hansens død, har Finn Aune arbeidet fram katalogen som vil bli stående som et flott minne om Svein Arne. Vi i luftpostmiljøet var veldig spent på hva samlingen hans inneholdt, selv om vi kjente til en del av det han hadde skaffet seg. Han var en aktiv aktør på auksjoner, hadde en enormt nett av forbindelser til handlere og kjøpte fra andre samlere i Norge.

Og da auksjonskatalogen endelig kom – så var det lett å la seg overvelde. Her fantes både polarpost med luftposttilknytning, vanlig norsk luftpost og en mengde Zeppelinflyvninger.

Og han hadde selvsagt en del unikater og  utrolig sjeldne brev.

Når en slik samling bys ut til et noe begrenset miljø – så er det jo spennende å se hvordan markedet reagerer. I utgangspunktet må du da ha en god del «kjempeobjekter». Det hadde Svein Arne, men hadde også mange mer vanlige luftpostobjekter. Det er ikke å stikke under en stol at det vare flere seriøse luftpostsamlere for et par tiår siden, og da var prisene for ordinær luftpostmateriale på et helt annet nivå. Og når det gjelder Zeppelindelen – så hadde Svein Arne det aller meste av Zeppelin-sendinger fra Norge.

Den store polarpostdelen trakk mange kjøpelystne – både fra Norge og fra utlandet. Det er gjerne vanskelig å vurdere rene markedspriser for dette materialet, men det man kan si er at tusenlappene satt løst for det meste av polarposten. Spesielt den delen som inneholdt Andree materiale fikk stor oppmerksomhet. Og polarflyvningene i 1926 og 1928 var populære.  I denne sammenhengen kan det nevnes at et kort fra flyvningen til Teller, Alaska fra Spitsbergen – med signaturer fra de norske om bord på luftskipet Norge – gikk for 50.000 kroner. Et toppobjekt til en topp pris.

Det var selvsagt en viss spenning mht Zeppelinobjektene, men jeg må nok si at det generelle prisnivået for disse er langt unna det man kunne forvente. Ikke uvanlig at objektene gikk for noe over 1000-lappen.  Noen sjeldenheter – men disse dro ikke spesielt opp helhetsinntrykket.

Krigspost er alltid i vinden, men da snakker vi vanligvis om den andre verdenskrig. Det var likevel et par interessante objekter med luftskipstilknytning (havariet av L20 på Sør-Vestlandet). Det var såkalt «Interneringspost» – dvs post fra tyskere som krigsfanger/internerte. Meget sjeldent materiale – et kort og et brev gikk for hhv. 4000 og 6400 kroner).

Når det gjelder «ordinær» luftpost – så gikk tidlig materiale ganske godt, både innenriks flyvninger og til utlandet. Men også her var det helt andre priser for noen år siden. Som et eksempel på dette – så gikk sendingen med «Tidens tegn» i 1911 for utrop – 35.000 kroner.  Dette har tidligere vært solgt for 100.000 og da bør kjøperen være godt fornøyd!

Av andre brev med internasjonal tilknytning – ble et brev til Bogota fra Norge – med danske Scadta luftpostmerke – solgt for litt over 10.000 kr. Dette er et knallbrev og etter det jeg kan forstå – et unikat. Slike brev kommer veldig sjeldent ut på markedet. Et tilsvarende brev fra Norge til Colombia med svenske Scadta luftpostmerker ble solgt en del billigere – men må også sies å være et unikat.

Et brev fra Latvia som ble sendt med en flyvning til Gambia i 1933 med spesielle luftpostmerker, gikk for 11.000 kroner. Det var adressert til Oslo med hele serien av frimerker og dette er antakelig det eneste brevet fra flyvningen som ble sendt til Norge.

Det var selvsagt flere godbiter som burde nevnes, men de som er interessert kan bla i auksjonskatalogen som finnes på Skanfils nettsted. Der er også prisene som ble oppnådd.

Svein Arne hadde nese for gode objekter – men han samlet også på «ordinært materiale» – som  ikke var like ordinært tidligere. Det jeg kan si om dette er at om jeg skulle begynt å samle Norsk luftpost i dag – så ville jeg fått tak i store deler at et fremtidig utstillingseksponat for en gunstig pris på auksjonen. Håper da at det var en del samlere og fremtidige utstillere som kjente sin besøkelsestid og kjøpte villig vekk på auksjonen. Luftposten har alltid vært et spesialområde innen posthistorie, men det er viktig å huske at luftpost lenge har vært en viktig del av utstillingsfilatelien!