Av Yngve H. Lundblad

De fleste bilene på 1920 tallet var lite aerodynamiske, det ville den rumenske ingeniøren Aurek Persu (1890 – 1977) gjøre noe med. Han var utdannet i Berlin, og i 1923 konstruerte han en bil som bar helt spesiell. Det var også i Berlin bilen ble bygget og presentert. Det ble laget et eksemplar av bilen som gikk under navnet Persu 1923. Dette er den første aerodynamiske bilen som er blitt produsert, formet som en vanndråpe.  Beregnet for 4 personer, en motor på 20 hestekrefter, hadde en topphastighet på 80 kilometer i timen, noe som var svært høyt på midten av 1920 tallet. Det var mulig å ta sviner i 60 kilometer pr time, noe som få andre biler klarte. Bilens form og nytenkning skapte interesser, andre bilprodusenter skulle senere tenke i samme baner som Persu, og noen år etter begynte de å lage mere strømlinjede formede biler. Persu 1923 er også den første bilen produsert med et hjul i ytterkant av hvert hjørne, ikke noe overheng. De fleste synes bilens utforming var for spesiell, derfor ble det kun laget et eksemplar. Persu brukte bilen i flere år, kjørte den ca 120 tusen kilometer, før den i 1966 havnet på bilmuseet i Bucuresti. Bilen ble i sin tid kåret til verdens styggeste bil.