Av Yngve H. Lundblad

Vi som var smågutter på 1970 tallet har nok fortalt en og annen Lada vits; «Vet du hva som er ekstrautstyr på en Lada, jo i hanskerommet ligger alle bussrutene for Norge». Vi synes nok vi var morsomme.

Lada er et russisk bilmerke, ble startet i Sovjetunionen i 1966, i byen Toljatti. Lada er nok mest kjent for Lada Niva 4×4. Lada kjøpte deler av den gamle Fiat fabrikken, deres mest produserte biler var i utgangspunktet basert på Fiat 124. Det er fortsatt drift på Lada fabrikken, selv om deres produksjon er begrenset. Lada ble importert til Norge fra ca 1970 og fram til tidlig 1990 tallet. Lada ble produsert av et firma som gikk under navnet OAO Auto.

Lada 1500S var i sin tid regnet som topp utgaven av Sovjetiske biler, beregnet på et større marked. En av få Ladaer som er produsert i over en million eksemplarer.

Lada 1500 S ble produsert i årene 1972 – 1984, som en 4 dørs sedan, kun med 4 trins manuelt gir og bakhjulsdrift. Med en motor som ytet 67 eller 75 HK. Lada 1500 S ble internasjonalt introdusert på bilutstillingen i New York i januar 1973.

En lengde på 4,1 meter, bredde 1,6 meter og en høyde på 1,4 meter. Snittforbruket var på 0,98 liter pr mil, noe som var ganske normalt på den tiden. Topphastigheten lå på mellom 145 og 150 kmt.

Som mange andre Lader var den rimelig firkantet i formen, Lada er kjent for dette designet. Det finnes også andre Lada utgaver som er svært lik Lada 1500. Bilene var populære, spesielt i Sovjetunionen, for å få kjøpe et eksemplar måtte du være medlem av kommunistpartiet og stå på venteliste i flere år.

Lada 1500 S ble godt mottatt i Norge, hadde er bra salg, ble beregnet som en mindre familiebil, og hadde en pris som lå i det lavere prissjiktet. Gikk også i drosje. Driftssikker, var morsom å kjøre, tung på rattet, servostyring fantes ikke. Lang girspake, noen av utgavene hadde nøkkelen til venstre for rattet. Bilen har få filatelistiske spor, her vises et frimerkehefte som ble brukt i Danmark og på Grønland.

Noen har fortsatt et godt forhold til Lada, det finnes foreninger for Lada eiere, noen utgaver har blitt solgt for høye priser.