Mangler du brukernavn/passord?
Send epost til web-redaktor@filatelist.no så sender vi det til deg.
Oppgi hvilken klubb du er medlem i, eller om du er direktemedlem.

Ikke medlem ennå? Bli medlem

Biler 26: Morris Oxford

 Av Yngve H. Lundblad

 

Vi skal til bilens barndom, i en periode hvor det ble etablert flere bilprodusenter rundt i verden, en rekke av disse fabrikkene fikk en kort levetid.

Morris Motors Limited ble etablert i 1912, og eksisterte fram til 1952 det Morris fusjonerte med Austin.

Morris ble etablert av William Morris og ble etablert i Oxford i Storbritannia. Morris Oxford var den første bilen Morris fabrikken satte i funksjon.

Morris Oxford ble produsert i perioden 1913 – 1916. Bilen ble første gang omtalt i «The Autocar magazine» i oktober 1912, Morris Oxford ble satt i produksjon i mars 1913. I hovedsak ble bilen satt sammen av deler fra forskjellige underleverandører.

Bilen fikk klengenavnet «Bullnose» fra den karakteristiske runde toppen på radiatoren. Finnes som 2 dørs åpen sedan, det finnes også en de lux modell av Morris Oxford, denne ble introdusert på Olympia Motor show 7. november 1913. De lux utgaven er litt større en den vanlige bilen, og var en god del dyrere.

En Morris Oxford kostet 175 pund, noe som var en akseptabel pris på en bil i denne perioden.

 

   

 

Morris Oxford er ikke noen stor og ruvende bil, med en lengde på 3,2 meter, en bredde på 1,9 meter og 558 kilo. Totalt ble det produsert 1475 eksemplarer, en del av disse eksisterer fortsatt, og britiske eiere av den første utgaven av Morris Oxford har årlige treff.

Morris Oxford ble i første omgang produsert i årene 1913 – 1935, og etter et opphold ble bilen på nytt lansert i 1948 og ble produsert fram til 1971.