Epost: nf@filatelist.no

I

Tlf.  +47 96 04 33 27

I

Norsk Filatelistforbund, Postboks 2700 St Hanshaugen, 0131 Oslo

 

Om man roper i skogen så får man svar

Vi fortsetter sagaen om Ebay og VAT (MVA) på frimerker kjøpet på Ebays auksjoner.

Først et tidligere innlegg for hvordan Ebay håndterer denne utfordringen/problemet:

.

Angående moms på frimerker/postkort fra eBay 

Av og til vil eBay fremdeles kreve moms på frimerker/postkort/mynter. Dette gjelder særlig hvis man finner objekter utenfor frimerkekategorien på eBay. Hvis man får momskrav så kan man klage for å få momspengene tilbake. Dette er en liten byråkratisk øvelse, men man må gjøre følgende: 

Etter at man har fått objektet så kan man starte klageprosessen, hvis man starter før dette vil eBay bare avvise klagen og be deg vente. 

Når man klager vil kundebehandleren som regel si at man må betale moms på alle varer etter krav fra norske myndigheter. Hvis dette er tilfelle må man bare klage videre, og hvis man har vært utfyllende nok i opprinnelige melding, så slipper man kanskje en «strafferunde».  

For å unngå «strafferunder» bør man i den opprinnelige klagen opplyse om følgende:
At VOEC reglene sier at frimerker, mynter og postkort er unntatt fra moms, såfremt det ikke er postkort som kan benyttes (de bør være postsendte), at det ikke er gangbar mynt eller minnemynt. Brev/postkort uten frimerker eller helpost blir også dekket av reglene for frimerker (det står eksplisitt i VOEC reglementet (dekker da prefil og feltpost)). Kravet er at det skal være ikke være mulig å bruke (postgåtte objekter er nok lett å overbevise kundebehandler, men et 100 år gammelt ubrukt postkort vet jeg ikke?).
Man må opplyse at man har mottatt objektet, og at man ikke vil returnere objektet. Så hvis man har gitt tilbakemelding (feedback) til selger, bør vel det kanskje være en ekstra begrunnelse for at man har mottatt og ikke vil returnere?
Hvis man har gjort disse to tingene, referere til at frimerker er unntatt fra moms i VOEC reglene, og at man har mottatt og ikke vil returnere objektene, så går det som regel greit. Hvis ikke må man bare klage videre. Hver gang du svarer på klagen vil du få en ny kundebehandler, som ofte ikke gidder å lese all tidligere tekst, så et tips er å referer til tidligere opplysninger i klagesaken, eventuelt gjenta fakta med ny tilleggsinformasjon som svar på spørsmål fra siste kundebehandler.

Tilslutt vil jeg si at det er noen amerikanske selgere som har ”eBay International Shipping Program” som er et svineri uten like. Da har eBay outsourcet hele forsendelsesjobben/tjenesten til et tredjepartsfirma som gjør all toll/moms arbeid for selger. Da starter ”shippment” (forsendelsen) utgiftene på 20-30 $, så legger de på moms og et gebyr til seg selv. Selv om eBay automatisk legger på 25% moms på prisen ved bruk av PayPal, dette medfører at du betaler mer enn 50% moms (fordi du betaler moms på momsen). Da nytter det ikke å klage i det hele tatt. Tredjepartsfirmaet vil da kun henvise til norske lover og regler, og at man må kontakte norske myndigheter, og de vil bare henvise til eBay, som henviser til tredjepartsfirma. Løsningen er da å ikke kjøpe fra disse selgerne, eller kontakte de på forhånd og avtale alternative løsninger.

av Per-Christian Wallen

.

Så korrespondanse mellom en norsk Ebay-kunde og en kundebehandler.

Hello Geir, Thank you for contacting back to eBay Customer Service for the VAT charged on exempted item: 395671673882. My name is Jasper and I am happy to assist you with your concern. I understand that you are concerned about the VAT being charged on the exempted item (Stamps), where you already followed our suggested instructions still you have been charged VAT. Now you would like us to remove the VAT charges from the purchase. Allow me to check the detail and share it with you.

I can surely relate your situation,  where in order to get VAT not charged, you almost did all suggestions, finally the transaction was cancelled. You opted to re-purchase the similar item from the seller, but still at checkout the VAT has been applied.

We also are surprised to see such thing, I can surely believe that this is some unknown technical glitch which is leading to such situation of VAT charged on exempted items in Norway.

I herewith humbly request you to kindly proceed with the purchase and upon item delivery, kindly get back to us and we will help you with refunding the VAT charged on this item. As removing the VAT presently from the transaction is not possible from our end due to certain transactional limitations. This is the reason we need to give you this solution of paying the item along with the VAT charged and we assure you that as soon as you get item deliver, get back to us and we will process the refund of VAT.

We are taking up this matter of VAT being charged on exempted items although all necessary checkpoints are followed, and the responsible team will surely look into the same and get the best resolution for this glitch.

I know this is not the resolution you are looking for, but this is the only way we can help you in the best possible way.

I really hope this information helps resolve your issue. We hope you continue to enjoy shopping on eBay! Thank you for contacting eBay Customer Service! Kind regards, Jasper J.eBay Customer Service.[THREAD ID: 1-671RFJ25]


Her er hvordan eBay selv ser på dette, det er altså kjøperen som må rette opp det som er systemfeil hos eBay!