Mangler du brukernavn/passord?
Send epost til web-redaktor@filatelist.no så sender vi det til deg.
Oppgi hvilken klubb du er medlem i, eller om du er direktemedlem.

Ikke medlem ennå? Bli medlem

Jernbanepostkort - et populært samleområde

Mange frimerkesamlere finner stor glede i å samle postkort i tillegg til frimerker.
Det kan være kort i fra byen eller kommunen man bor i, det kan være kort med nisser, campingplasser, bensinstasjoner, eller det kan være kort med biler, fly, båter eller tog.


Postkort med motiver som har tilknytning til tog og jernbanestasjoner er et stort og populært samleområde, og dukker det opp et gammelt kort, med motiv fra en jernbanestasjon, kanskje med et dampende lokomotiv, og et yrende folkeliv på plattformen, må man gjerne grave dypt i lommeboka for å sikre seg godbiten til egen samling.

Kortet som presenteres her, mangler riktignok toget, men har likevel artige motiver. Kortet er fra Fall stasjon på Valdresbanen, som var en sidebane til Gjøvikbanen, og gikk fra Eina til Fagernes. Første del av banen, fra Eina til Dokka, ble åpnet i 1902, og Fall var en av stasjonene på denne strekningen.


På øvre halvdel av kortet ser vi noen av de som ikke så ofte fikk være med når postkort ble utgitt, nemlig de som bygde jernbanen i en tid da det meste gikk manuelt for seg, med hakke, spade og trillebår. Disse anleggsarbeiderne ble kalt rallere, og reiste rundt fra anlegg til anlegg. Mange kom langveis fra for å få arbeid ved jernbaneutbygginger, og særlig fra Sverige kom det mange. På bildet har de tatt oppstilling ved Eidsfoss, og vi kan av motivet i bakgrunnen, forestille oss uker og måneder med hardt slit, for å få ført jernbanen trygt over elva.

Nedre halvdel av kortet viser selve stasjonsbygningen, ingen ruvende eller monumental bygning, som mange av stasjonene på Gjøvikbanen, utført i sveitserstil, men en enkel og funksjonell bygning for et lite stoppested.


Ser man nøye på bildet av stasjonen, ser man at den er pyntet med flagg og blomster, og fem personer står oppstilt foran bygningen, kledd i sin beste finstas. Banen ble offisielt åpnet av kong Haakon 7. den 29. september, 1906, og det er rimelig å tro at bildet er tatt den dagen, og viser folk som er møtt frem for å få et glimt av kongen og hans følge, på vei til Fagernes.


Valdresbanen ble lagt ned for vanlig trafikk i 1988, og deler av skinnegangen ble fjernet, men forskjellige private interesser har i perioder drevet turisttrafikk, bla. med veterantog.
Det er også mulig å leie dressin, og ta seg frem langs deler av banen med pedalkraft.

For Fall stasjon gikk det ikke så bra, stasjonsbygningen ble brent ned av NSB i 1982. I dag er bare minner igjen, for eksempel i et gammelt postkort.

Av Lars Bråtalien.